احادیث امر به معروف و نهی از منکر از امام علی علیه السلام
احادیث امر به معروف و نهی از منکر از امام علی علیه السلام
حدیث (1) امام على علیه السلام :
و َما أعمالُ البِرِّ کُلُّها وَ الجِهادُ فى سَبیلِ اللّهِ عِندَ الامرِ بِالمَعرُوفِ و َالنَّهىِ عَنِ المُنکَرِ إِلاّ کَنَفثَهٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛
همه کارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون قطره اى است در دریاى عمیق.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۵۴۲ ، ح ۳۷۴
********************************************
حدیث (2) امام على علیه السلام
إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ لَا یُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا یَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ لَکِنْ یُضَاعِفَانِ الثَّوَابَ وَ یُعْظِمَانِ الْأَجْرَ وَ أَفْضَلُ مِنْهُمَا کَلِمَهُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِر
امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک مى کنند و نه از روزى کم مى نمایند، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منکر سخن عادلانه اى است نزد حاکمى ستمگر.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۳۷
********************************************
حدیث (3) امام على علیه السلام :
مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَ مَن نَهى عَنِ المُنکَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَ أَمِنَ کَیدَهُ؛
هر کس امر به معروف کند به مؤمن نیرو مى بخشد و هر کس نهى از منکر نماید بینى منافق را به خاک مالیده و از مکر او در امان مى ماند.
کافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۵۱، ح۱
********************************************
حدیث (4) امام علی علیه السلام :
مَن تَرَکَ إنکارَ الْمُنکَرٍ بِقَلبِهِ و یَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَینَ الْأحیاءِ؛
کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده اى است میان زندگان.
تهذیب الأحکام(تحقیق خرسان) ج ۶، ص ۱۸۱ ، ح ۳۷۴
********************************************
حدیث (5) امام علی علیه السلام :
الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ أَفْضَلُ أَعْمَالِ الْخَلْق
بهترین کار مردم امر به معروف مى باشد
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۱ ، ح ۷۶۳۲
********************************************
حدیث (6) امام علی علیه السلام :
ومن وصیه له(ع)للحسن و الحسین(ع)لما ضربه ابن ملجم لعنه الله:
أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّه … الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَر
در وصیّت به فرزندان بزرگوارشان امام حسن و امام حسین علیهما السلام هنگامی که ابن ملجم ایشان را ضربت زد، فرمودند:
شما را بـه تقــواى الهى … و امر به معروف و نهى ازمنکر سفارش مى کنم.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص ۴۲۱ و ۴۲۲ ، نامه ۴۷
********************************************
حدیث (7) امام علی علیه السلام :
أَصْلِحِ الْمُسِیءَ بِحُسْنِ فِعَالِکَ وَ دُلَّ عَلَى الْخَیْرِ بِجَمِیلِ مَقَالِک
آدم بدکار را به وسیله کارِنیک خود اصـلاح کن، و با سخن زیبایت دیگران را به کار خیر رهنمون باش.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۵۵ ، ح ۵۳۷۱
********************************************
حدیث (8) امام علی علیه السلام :
لعن الامرین بالمعروف التارکین له و الناهین عن المنکر العاملین به
کسانى که مردم را به کارهاى نیک امر مى کنند و خود آن را انجام
نمى دهند و کسانى که مردم را از کارهاى زشت باز مى دارند اما خود مرتکب آن
مى شوند مورد لعن و نفرین هستند.
منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خوئی) ج ۱۰ ، ص ۱۸۳
********************************************
حدیث (9) امام علی علیه السلام :
ائْتَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ أْمُرُوا بِهِ وَ تَنَاهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ انْهَوْا عَنْه
پذیراى معـروف باشید و به آن نـیز دسـتور بدهید و بپذیرید نهى از منکر را و خود نیز از آن نهى کنید.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۳۶
********************************************
حدیث (10) امام علی علیه السلام :
إِذَا رَأَى أَحَدُکُمُ الْمُنْکَرَ وَ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یُنْکِرَهُ بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ أَنْکَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللَّهُ صِدْقَ ذَلِکَ مِنْهُ فَقَدْ أَنْکَرَه
هرگاه یکى از شما کارزشت و ناپسندى را مشاهده کرد وتوان آنکه با دست و زبان از آن جلوگیرى کند ندارد اما با دل خود آن را انکار کند و خداوند از نیّت صادقانه او آگاه باشد، آن کار ناپسند را به حقیقت انکار کرده است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۴۹
********************************************
حدیث (11) امام علی علیه السلام :
وَ انْهَوْا غَیْرَکُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَ تَناهَوْا عَنْهُ فـَإِنَّمـا أُمِـرتُمْ بِالنَّهىِ بَعـْدَ التـَّناهِى
دیگران را از منکر باز دارید و خود نیز از آن دورى کنید زیرا شما مأمور شده اید که اوّل خودتان منکر را ترک کنید بعد نهى از منکر نمائید.
منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خوئی) ج ۷ ، ص ۲۵۰
********************************************
حدیث (12) امام علی علیه السلام :
اُؤْمُر بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ اَهْلِهِ
امر به معروف کن تا از اهل معروف شوى.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۳۵
*******************************************
حدیث (13) امام علی علیه السلام
مَنْ کَانَ فِیهِ ثَلَاثٌ سَلِمَتْ لَهُ
الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهُ یَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَأْتَمِرُ بِهِ وَ
یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَنْتَهِی عَنْهُ وَ یُحَافِظُ عَلَى حُدُودِ
اللَّهِ جَلَّ وَ عَلا
کسى که سـه چیز در او باشد، دنیـا و آخرتش سـالم مى مـاند:
- امر به معروف کند و خود نیز پذیراى آن باشد.
- نهى از منکر کند وخود نیز پذیرا باشد.
- حدود الهى را نگهدارى کند
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۴۵
********************************************
حدیث (14) امام علی علیه السلام :
مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ شَّد ظُهُورَ الْمُؤْمِنینَ
کسى که امـر به معـروف کـند پشتِ مؤمنان را محکم کرده است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۴۳
******************************************
حدیث (15) امام علی علیه السلام :
مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْفَاسِقِین
کسى کـه نـهى از منـکر کـند بینى فاسقان و گنهکاران را به خاک مالیده است (و آنها را خوار و خفیف گردانده است)
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۳۲ ، ح ۷۶۴۴
********************************************
حدیث (16) امام علی علیه السلام :
الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ الرَّاضِی بِهِ وَ الْمُعِینُ عَلَیْهِ شُرَکَاءُ ثَلَاثَه
کسى که ظلم مى کند و کسى که راضى به ظلم کردن باشد و کسى که کمک به ظالم مى کند هر سه شرکاء ظلم محسوب مى شوند.
وسایل الشیعه ج ۱۶ ، ص ۱۴۰ ، ح ۲۱۱۸۲
********************************************
منبع: http://www.aviny.com
حدیث بسیار تکان دهندهای است.
اگر بخواهم حکمت این مطلب را -با اذعان به عدم درک عمق حدیث- بیانکنم باید عرض کنم: در شرایطی که شیاطین جنّی و انسی و همچنین هواینفس برای محو و یا لااقل، به حاشیهکشاندن «معروف و خوبیها» از هیچ کوششی فروگذار نمیکنند و در مقابل، تمام توان و قوای خود را برای ترویج و شیوع «منکر و بدیها» بهکارگرفتهاند اگر تکتک مؤمنان برای حفظ و نشر آموزههای الهی، احساس مسئولیت نکنند و در یک کلام، فریضهی «امربهمعروف و نهیازمنکر» را اجرا ننمایند در فاصلهی کوتاهی، شاهد غلبهی تباهی و فساد بر هدایت و پاکی خواهیم بود و معصیتکاران سیاهرو، شاهرگ حیاتیِ مؤمنان خداجو را نشانه خواهند رفت. همچنان که در کربلا، سرور جوانان اهل بهشت و یاران پاکطینت او را به همین جرمِ «امربهمعروف و نهیازمنکر» به خاکوخون کشیدند.
موفق باشید